Nyhetsartikel 1

Jag har precis fixat en blogg så detta blir min första blogg som jag lägger ut. Vi har fått i uppgift att skriva om en nyhet som vi tycker är viktig och intressant, vi ska berätta om den och sen åsikter om den.
Jag har valt att skriva och kommentera en nyhet som jag hittade på Aftonbladet.se, "Psykdömd försökte röva bort flicka".
Artikeln handlar om en man som är nu 35 år gammal. Han är tidigare dömd för grov våldtäkt på en underårig och människorov.
För inte så längesen blev han utskriven från psykkliniken i Växjö. Mannen har vårdats i 7 år, sen 2001. Hans läkare bedömde att det in te längre fanns någon risk att han skulle göra något nytt brott. Men det var inte riktigt sant.
I torsdags har mannen försökt få med sig en flicka i tioårsåldern att åka med honoms bil, men det gickinte som han tänkt, han misslyckades.
Mannen är nu anhållen och misstänkt för försök till människorov.

När jag läste denna artikel fick jag en känsla av hur många psykiska och sjuka människor det egentligen finns där ute.
Jag kan inte förstå mig på folk som får en tanke på att våldta, speciellt inte en unga tjejer och ibland också killar.
Vad tänker dom på? Vad finns inom dem?
Och att man går en behandling i några år och sen att man gör nya brott så fort man kommer ut.
Anledningen till att folk gör brott, tror jag har med deras självkänsla och göra, eler hur de har växt upp som barn.
De kanske inte bara beror på det, det kan nog vara om man blivit mobbad största delen av sitt liv.
Men jag tror att den största delen av brott som sker är människor som haft en dålig uppväxt.
Om man haft en taskig barndom, blivit slagen, föräldrar som är alkoholister eller föräldrar som inte bryr sig om sitt/sina barn.
Den flicka som blivit våldtagen av denna man kommer få leva med rädsla hela livet ut, att bli av med oskulden på det sättet och att vara så ung. Det kommer alltid leva kvar inom henne.
Det sker alldeles för många våldtäkter idag. Att vara så desperat att behöva gå ut och ta första bästa tjej som kommer gående på gatan är inte friskt. Som tjej är det en stor rädsla att gå hem själv på kvällarna. Jag går nästan aldrig själv på kvällarna när ja ska till bussen eller till tåget.
Varför ska man behöva vara rädd att bli våldtagen egentligen? det är bara löjligt tycker jag.
Hur ska man kunna få stopp på det?
En tjej i  ska kunna gå hem själv på kvällen, vilken tid hon vill och i vilka kläder hon vill, utan att bli våldtagen eller ens var rädd att blir det. Men ja kan ändå tycka att vissa tjejer yttrar sig för mycket, klär sig lättklätt, nu menar jag överdrivet, kort kort kiol och högklackat som exempel. Jag tycker både och att dem får skylla sig själva och att man itne ska behöva bry sig på att bli våldtagen.
Men så ser samhällt ut idag, mycket våld och hemska händelser händer varje dag, alldeless för ofta. 


Kommentarer
Postat av: Angelica

usch sånna människor borde inte finnas, de e sjukt hemskt =(

2008-09-12 @ 14:06:30
URL: http://angelsblogg.blogg.se/
Postat av: Din syster :D

Asså helt sjukt :( jag har inte läst den men såg att det stog nåt med sjuka människor ;)

Looooooooooveeeeeee <3

2008-09-12 @ 14:38:35
Postat av: Stefanhum

Mycket bra och engagerad diskussion. Du får med måna aspekter, både vad som händer med offret eller vad som kan vara bakgrunden till varför vissa människor blir förövare till sådana ohyggliga brott. De mycket viktigt fråga du ställer. Varför har samhället blivit så här, varför skall vi behöva vara rädd för att utsättas får något sådant . Men jag håller inte med dig om att kvinnor som klär sig för utmanade skulle få själva sig själv. Du konstaterar att så här har samhället blivit. Vad skulle vi alla ,eller samhället kunna göra för att förbygga?

2008-09-15 @ 13:17:13
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0