finanskrisen

                                   1. Finanskrisen beror på

USA har för ett tag sedan hamnat i ett svårt ekonomiskt läge och då presenterades ett krispaket för USA's regering. Men regeringen godkände inte förslaget och då blev det en stark oro i världens ekonomi. För alla andra länder hade hoppats på att de skulle godkänna förslaget. Blir det en rejäl ekonomisk kris i USA så drabbar det övriga länder i världen också.
Detta kan bli en följd av konkurser i företag som banker m m. Om ett företag tar lån från en bank och sedan går i konkurs så kan de inte betala tillbaka, vilket leder till att bankerna förlorar de pengar som de lånat ut.
Det som drabbar mig är att mina fonder blir mindre värda. Mina föräldrar och min farmor har satt in pengar på banken som jag ska använda när jag blir äldre och dom pengarna är mindre värda nu. Men hoppas på att det löser sig innan dess, sp mina fonder blir mer värda när jag sedan ska få dem.


                                 2. vad kan vi lära av finanskriser
Man får försöka hitta likheter mellan tidigare kriser och den nya krisen, så att kommande kriser inte blir så svåra att lösa.
Och försöka göra det bästa av situationen, samarbeta, komma på förslag som kan lösa kriserna när de kommer.
Man får lära sig att hantera dem, och ta tag i dem när de väl händer.

       3.  På vilket sätt kan de påverka och hur ser det ut i Sverige
Sverige är på väg in i en ny lågkonjuktur, de betyder sämre ekonomi och ökad arbetslöshet. 
I och med att reglerna är strängare för sjukpension idag, så kommer fler människor tvingas söka socialbidrag. Och om de inte är tillräckligt sjuka så tvingas de jobba, annars får de inte något socialbidrag. De kan inte komma till sitt arbete och säga att de inte orkar för de har ont benet eller något. Socialbidrag är det sista skyddet i samhället.
Och eftersom kommunerna kommer ta kostnaden istället, betyder det att det kommer att belasta kommunens ekonomi mer än innan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0