Blogg - tema

BLOGGEN !

1. Det är klart att det finns skillnader mellan kvinnor och män i olika sammanhang.
Men det är inte helt jämställt i samhället och det måste ändras tycker jag.
Den vanligaste frågan i samhället är t.ex. att män har högre lön än vad kvinnor har, fast det är samma yrke och samma arbetsplats.
För några år sen fick kvinnor ännu mindre lön än män än vad de får idag, så det har blivit mer jämställt i samhället. Men det ska bli bättre, om några år till kommer det nog män och kvinnor ligga på samma nivå.
Kvinnorna borde vara strängare och klaga. Om kvinnor tycker att de får för lite lön och att de tycker att de är värda mer lön så är dem inte lika tuffa att säga till som männen. Det beror nog på att dem har varit i arbetslivet längre än vad kvinnor har varit.
Jag tror att kvinnorna måste protestera mot att männen får högre lön för att det ska bli någon skillnad.
En kvinna kan vara så mycket bättre på sitt yrke än vad en man är. Om man skulle jämföra mellan en man och en kvinna på ett yrke där dem har samma arbete att göra, men i själva verket är kvinnan bättre än mannen på sitt arbete, ska han få mer betalt ändå? Nej, verkligen inte.
Sen finns det ju klart yrke som en man har bättre förutsättningar än vad en kvinna har, så är det, män har större muskulatur än vad kvinnor har. Män är i helhet bättre på fysiskt tunga jobb som ex. byggarbete. Visst det finns kvinnor som arbetar med byggarbete, men om man ser på helheten så är det mest män som jobbar med byggarbeten.
På nästan alla jobb finns det båda kvinnor och män, men de har olika fördelar, så är det.
Klart att det ska skilja med lönen i de olika jobben, men inte mellan kvinna och man.
Jag menar, en person som har ansvar för något, t.ex. har ansvar för ett företag, han/hon fixar anställda, han/hon fixar så att de köps in produkter och får alltså hela företaget att rulla på.
Den personen borde ju ha mer betalt än vad en dagislärare har.

Ex. dagispersonal, det finns mest kvinnor som jobbar på dagis. Jag tror att det beror på att i förr i tiden var kvinnorna hemmafruar som passade barnen, städade och lagade maten medan männen var ute och jobbade. Därför har kvinnor en fördel att vara med barn. Det finns säkert män som också tycker att det är roligt och har bra fördelar att jobba med barn, men kvinnorna är fler än männen i det yrket.
 
Men varför har en man mycket lättare att få chefjobb? Varför är det inte lika lätt för en kvinna? Det finns kvinnor som är chefer, men statistiskt så är det fler män.
Som jag uppfattar jämställdheten i samhället står män högre upp i status, ex. p.g.a. högre lön. Jag tror också att männen står på en högre nivå för att män ser grövre och större ut och har mörkare röst än vad en kvinna har. Man har liksom mer respekt för en man än en kvinna i flera sammanhang. T.ex. två poliser, om en kvinna och en man är poliser så har är man mest "rädd" för mannen.
Jag har tänkt på en lite långsökt sak. Jag tror att män står högre upp för ännu en orsak, det finns kvinnor som viker ut sig mer än vad männen gör, jag menar hur många strippklubbar finns det där de står män och strippar? Och finns det många manshoror? Hur många killar/män blir våldtagna liksom?
Mäns och kvinnorna beteende skiljer sig en del, när jag tänker på deras beteende så tänker jag mest på att dem tar störst plats. Som att dem får chefjobb, större möjligheter att få jobb. Kvinnor lagar mat, tvättar, städar medan männen fixar med bilen och trädgården.
Jag tror skillnaderna mellan män och kvinnor är att män alltid har stått högst upp, dem fick rösta, de fick ta hand om de större arbetena i förr i tiden, då kvinnorna var hemmafruar.
Det lever kvar lite idag. Kvinnan har inte haft så mycket att säga till om, det är mannen som har bestämt.
Kvinnor och mäns beteende är också olika när det handlar om att kvinnor vill gärna jobba i grupp och diskutera medan männen kanske hellre jobbar självständigt och utför saker och ting själv.
Kvinnor vill gärna prata med vänner om deras problem och tycker om att prata i telefon i flera timmar medan män håller det inom sig och är inte så mycket för att ta en fika på stan med sina killvänner och prata igenom sina problem.
Kvinnors och mäns värderingar, kvinnor vill inte ha krig, medan männen vill starta krig. Jag menar i helhet. Det var män som starta första och andra världskriget. Männen/killar vill gärna ha slagsmål för att visa sin styrka mellan varandra.
Män väljer jobb som dem tjänar mycket pengar och tänker inte så mycket på om de trivs där. Medan kvinnorna väljer bekväma jobb där dem trivs.

2. Om jag skulle bli tvingad att byta kön till en kille så hade mycket förändrats, hur ja hade tänk och tyckt om olika saker, hur ja hade betett mig i olika sammanhang, hur ja hade klätt mig.
Jag hade inte behövt gå upp en halvtimme tidigare bara för ja ska sminka mig och välja vilka kläder jag ska ha på mig.
Det är svårt att säga hur mitt liv hade sett ut om ja hade blivit en kille.
Jag tror nog inte att ja hade varit som en helt vanlig kille, som gillar fotboll och går på fotbollsmatcher och spelar cs, eftersom jag inte är en helt vanlig tjej, som shoppar kläder en gång i veckan, som absolut måste sminka sig varje dag och tänker jätte mycket på sitt utseende.
Om ja skulle vara kille idag tror jag att jag hade lyssnat på reagge och haft dreads och haft på mig beaggejeans.
Jag hade nog sovit en halvtimme extra så jag skulle hinna käka och klä mig, istället för att sminka mig.
Jag hade nog inte förstått mig på alla tjejer som går upp en timme extra bara för att sminka mig och fixa håret o.s.v. Men jag hade nog ändå velat vara tjej eftersom dem får alltid så mycket att fixa innan de ska på fest, vi kan göra så mycket mer med vårt utseende än vad killar kan göra, platta/locka håret, sminka oss, ha olika klädesplagg som kjol/klänning, klackaskor. Killar kan bara fixa håret i ngn häftig frisyr och sätta på sig fräcka kläder.
Ibland tänker jag att jag hellre skulle vilja vara en kille istället, för tjejer snackar alltid en massa strunt om varandra och ska kommentera varandras utseende, tycke och hur de agerar i olika sammanhang. Den sa det, hon gjorde så, hon tycker så o.s.v.
Jag skulle inte sitta på caffe och ta en caffe med mina vänner, jag hade nog inte snackat i telefon i flera timmar, jag hade nog varit mer intresserad av bilar/mopeder och någon viss sport, vilken vet jag inte.
Jag hade inte haft de vänner jag har idag, inte på samma sätt i alla fall. Men så hade jag nog också sagt om ja hade varit kille och skrivit denna blogg.
Ibland tänker jag på hur många skillnader det finns mellan killar och tjejer. Alla sätt att agera i olika sammanhang, exempel om en kille rör en annan killes tjej, så ska han slå honom och säger att han ska döda honom. Han samlar ihop ett killgäng som går emot den killen som så hade inte en tjej gjort. Om det skulle hända en tjej att någon annan tjej rör hennes kille skulle hon hata den tjejen och killen och gå runt och snacka skit om dem två.

3.
Hur jämställda är vi i Sverige idag?
Sverige är det land som är mest jämställt. I Sverige har kvinnor kommit högre upp, dem har nått mål som kvinnor i andra länder inte har gjort. Vi har rösträtt, rätt att arbeta med vilka arbete som helst, samma rättigheter och skyldigheter, nästintill som männen. Lönen i arbetslivet är inte helt klart än, de med att män får mer lön än männen står fortfarande stilla.
Kvinnor tjänar 84 % av männens lön. Löneskillnaden mellan kvinnor och män är den största frågan när det gäller jämställdhet i samhället.
Många säjer att det kommer ta lång tid innan kvinnor och män får de helt jämställt, men jag tror att om man riktigt tar tag i det och tar det på allvar så går det att ändra på.
Hur svårt kan det vara? Vad är det som gör att det är så svårt? Jag menar varför kan det inte vara samma lön för båda könen? Båda gör så bra dem kan på deras arbete och sina uppgifter.
Det som jag tog upp i uppgift 1 var att kvinnor har svårare att bli chef, 70% av alla chefer är män. Kvinnor kan också ta beslut och sköta chefjobbet galant. Men de ligger kvar sen förr i tiden, att män hade mer makt och dem hade rösträtt o.s.v.
Jag tror om kanske 15 år kommer det vara helt annorlunda. Då kommer kanske 40 % av alla chefer vara män och resten kvinnor och att lönerna kommer vara på samma nivå.
Jag hittade en lista på de 5 mest jämställda länderna i världen och det är först Sverige, Norge, Island, Danmark, Finland, det finns fler, men dessa är de mest jämställda.

Jag har valt att jämföra Iran med Sverige. När jag tänker på Iran, så tänker på att alla kvinnor har slöjor och jag får en bild av att kvinnor inte har någon frihet och att det inte alls är någon jämställdhet där, och så är det. Kvinnor har inte alls stor rätt i samhället i Iran.
Men det är inte tvång att kvinnor ska bära slöja, det är bara tradition. Jag kan tycka att det är löjligt att kvinnorna ska behöva gömma sig i ett svart skynke, slöja. Det är en tradition som lever kvar sen långt tillbaka.
Det är inte många kvinnor i Iran som jobbar, kanske bara några få, men det är inte många. De får stanna hemma och laga mat, sköta om barnen, städa, tvätta o.s.v. medan mannen är ute och jobbar. Så fort kvinnorna lämnar sitt hem måste dem ha slöja på sig. De är ingen rösträtt i Iran heller.
Jag har läst en nyhetsartikel där dem skriver om den första kvinnliga busschauffören i Iran. Det stod att det var ett gripande och intressant reportage.
Kvinnan får hela tiden kämpa för sina rättigheter. Hon får dagligen höra att kvinnorna ska stå vid spisen, till och med hennes son hade samma tycke om den saken.
Med en kvinna som busschaufför måste känts konstigt för människorna i Iran. Eftersom de är så vana vid att de är hemma och sköter om hushållet. Jag tycker inte det är klokt, det är många kvinnor som är busschaufförer i Sverige, ingen reagerar på det.
Men kvinnorna i Iran uppskattade detta.
Jag tycker det är skönt att det inte är likadant i Sverige. Men Sverige är inte helt jämställt än, det är fortfarande männen som står högre. Men om man jämför med Iran så har vi det rätt så jämställt.
Än idag så är det skillnader mellan könen i Sverige, männen tar hand om bilen och ska köra den och kvinnorna ska ta hand om barnen och ska handla kläder till dem. 
Jag hade en jätte bra vän som kommer från Iran. Vi hade jätte roligt tillsammans halva högstadiet. Men en dag i 8an så var hon försvunnen. Jag frågade hennes bror men han ville knappt svara, men han sa att hon var förkyld. En vecka senare frågade jag honom igen, var är Ikram? Men han sa att hon fortfarande var sjuk. Jag visste att något inte stämde. Det slog mig att hon hade tidigare sagt att hon skulle förlova sig med en man från hennes land, och hon sa att han var så vacker och att han var jätte snäll mot henne. Men sen när ja fick reda på att han var 30 år äldre än henne så förstod jag vad som pågick. En dag sa min lärare till mig att hon hade flyttat ner till sitt hemland och gift sig och att hon skulle bo där.
Ett år senare kom det en kvinna till skolan, jag kunde inte se vem det var, eftersom hon hade burka, man såg knappt ögonen på henne. Hon kom fram och kramade mig och jag reagerade inte på vem det var. Men hon sa de är Ikram, kommer du ihåg mig? Jag har aldrig blivit så chockad i hela mitt liv.
Ikram hade så blivit jätte religiös. Ikram, som tidigare kunde skämta om allt och hon var som en annan vanlig ungdom som lyssnade på Green Day och Simple Plan, hade då förändrats till en religiös och vuxen kvinna. Hon var då 16 år gammal. Jag hade tusentals frågor, men hon ville inte svara på alla frågor jag hade att ställa. Men innan hon försvann frågade hon mig hur det kändes att bli av med oskulden.
De var jätte hemskt att se henne i den klädseln. Hon var förlovad och hon skulle gifta sig. Sen dess har jag inte sett henne. Jag undrar verkligen vad hon är nu..
Hu kan man göra så mot de unga tjejerna? Att gifta sig med en 30 år äldre kille i Sverige hade bara varit äckligt.
Men Ikram hade inget val, hon var tvingad att gifta sig med den där mannen.

4. Jag tycker det är texten passar in på vårt samhälle. Det finns en uppdelning av vad som är kvinnligt och vad som är manligt.
Det märker man redan på bebisar, att killar har helst blått på sig och flickor har rosa på sig och att tjejer leker med Barbies medan killar leker med bilar.
Som dem tar upp i texten att män tilldelas energiegenskaper, som visar att det finns flera mannliga professorer än kvinnor. Så är det, det finns fler män än vad det finns kvinnor. Det är mycket få kvinnor som är professors. I vissa barnprogram där det finns professors visar dem den dom en man/kille.
Ja mannen är överordnad i samhället, dem är chefer, de är professors och dem får högst lön o.s.v.
Jag håller med i texten., männen tar mest "plats". De får i alla fall mest plats.


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Du ger många bra exempel och beskrivningar och skriver personligt vilket gör det väldigt roligt att läsa. Dina tankar om hur du skulle vara om du var kille ha en bra poäng, bara för man är det ena eller andra behöver man inte vara som alla andra, tex sminka sig en timme bara för man är tjej.

2008-10-14 @ 15:45:45
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0