Fildelning

Ja, det är övervägande ungdomar som laddar ner musik från nätet än vuxna, som jag ser det. Men vad ska artisterna göra åt det? Dem kan inte ta bort alla de nerladdningssidor som finns på nätet, för det är oändligt många.
Att vi själ deras musik är ju inte bra för deras del, de får inte sålt skivor och i sin tur får inte pengar av det. Men när de gäller vissa artister så själ de andra artisters låtar, är det okej? Jag tycker det är samma sak som när vi laddar ner deras musik.
Jag tycker inte att de ska vända sig till oss, de ska istället vända sig till de bolag som ger ut musik, som piratebay eller limewire. Om det finns sidor som vi kan ladda ner på så klart att vi gör det. Det är inte så att jag går till butiken och köper en skiva för 200 kronor när ja kan ladda ner de låtar jag vill ha istället på internet. Jag kan ju hålla med om att man kan slänga en slant på varje låt man laddar ner på internet, och dem pengarna skulle gå till artisterna i så fall. Så kan kunder välja de låtar de vill ha istället för att köpa en hel skiva där det bara finns 2 låtar på hela skivan som man vill ha.
Har ingen chans, nästintill alla människor laddar ner musik och filmer. Det är jätte lätt att få tag i.
Men och andra hållet så får vi faktiskt tänka på att musiken kommer nog att dö ut längre fram om det fortsätts med fildelning, nerladdning.
Artisterna ser ingen framtid med att fortsätta med musiken och lägga ner massa pengar och inte få någonting tillbaka, eller ingenting alls. Det känns ju jätte onödigt för deras del. Så hade jag nog också tyckt.
Men då kan dem väl fixa en sida där man kan ladda ner musik för 10 kr per låt eller något liknande. Som sagt, att man kan välja vilka låtar man vill ha och köpa en hel skiva.
Om dem inte kommer på ett sätt så att folk slutar ladda ner, så kommer de flesta artisterna lägga ner och sluta skriva låtar. Så får vi höra de gamla låtarna om och om och om på radion istället.
Vi vet att artister lägger ner jätte mycket tid på att göra låtarna, och lägger ner jätte mycket pengar på att fixa skivor och grejor. Men de tänker inte vi på när vi laddar ner låtar på ex. Limewire, vi bara tänker på att få ner den där låten som vi så gärna vill ha.

Ipren - lagen innebär att internetleverantörer kan tvingas uppge för en rättighetsinnehavare. Rättighetsinnehavaren får rätt att lagra uppgifter om personer som misstänks för fildelning. Om en person fildelar kan i teorin tvingas betala för att en dom mot personen i fråga publiceras i tidningar.

Jag håller med Timbuktu. Som han säger, Musikbranschen skjuter sig själv i foten. Det är inte lönt att jaga privata fildelare. Det är bara onödig tid.
Och lägga mer tid på de stora kommersiella aktörerna. De människorna tjänar enormt fina summor med pengar på olaglig fildelning.
Timbuktu menar att han lägger hellre kraft på att förstå och utnyttja nätets kommersiella potential. Jag tycker han har helt rätt i det han säger i bloggen. Jag skulle ha sagt det som honom, att man måste hitta nya lösningar som fungerar i den tiden som vi lever i nu.


Kommentarer
Postat av: Sanna

De är faktist inte bara ungdomar som laddar ner musik, jag vet hur mycket vuxna som helst som laddar ner också. För dig är de kanske mer ungdomar som har lärt sig att ladda ner för att de flesta vuxna är så oerfarna om hur man gör det.

2008-12-15 @ 14:08:38
URL: http://coldshy.blogg.se/
Postat av: Anonym

HEJ !

läs och kommentera gärna min blogg :)

www.maxinee.blogg.se

2008-12-15 @ 14:11:08
URL: http://maxinee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0